vrijdag 22 mei 2015

Boy 7, flop of top?


Ik ga jullie vertellen over de voorstelling van Boy 7 die laatst door heel Nederland gegeven is. Ik vond het verhaal van Boy 7 erg bijzonder en toen ik hoorde dat er een voorstelling zou komen wilde ik er direct naartoe. De voorstelling deed niet onder aan mijn verwachtingen en daarom wilde ik jullie er graag wat over vertellen.
De theatervoorstelling van Boy 7 is erg indrukwekkend en onvoorspelbaar, zelfs als je het boek al kent. De voorstelling lijkt erg op het boek. Er zijn zinnen letterlijk uit het boek overgenomen en er zijn geen scènes bij verzonnen, maar je schrok toch bij elk spannend stukje omdat het overtuigend gespeeld was. Het boek is ook verfilmd en die heb ik ook gekeken. De film heeft weer een hele eigen stijl, doordat het verder van het oorspronkelijke verhaal afwijkt. Dat merk je doordat ze zelfbedachte scènes in de film hebben verwerkt. Ik vind dit op sommige momenten erg verwarrend. Je krijgt namelijk steeds een ander blik op het originele verhaal, wat ook wel weer goed kan zijn. Omdat je dan anders gaat nadenken over de gebeurtenissen.
De voorstelling begon met een liedje over het verhaal, bestaand uit enge stemmen en mensen in gekke witte pakken. Het eerste nummer is eigenlijk een korte samenvatting van het verhaal dus je weet vanaf het eerste moment waar het verhaal over gaat.


Het verhaal


Het verhaal begint al meteen spannend. Een jongen van rond de 17 jaar wordt wakker op een grasvlakte, hij weet niets meer. Hij is alleen en heeft alleen een rugzak, met daarin een telefoon. Als hij de telefoon aanzet staat er een mapje genaamd “EERST”. Het mapje bevat een filmpje waarin een jongen zegt: “Wat er ook gebeurt bel in geen geval de politie!” en hij weet dat hij de jongen uit het filmpje is…..
Boy 7 (zijn echte naam is Sam) gaat samen met een meisje die hem redde uit die snikhete grasvlakte zoeken naar zijn verleden, wat er gebeurd is, hoe hij zijn herinneringen kwijt raakte. Hij durft niemand te vertrouwen en hij komt langzaam achter de verschrikkelijke waarheid.

De voorstelling

Ik was naar het toneelstuk in Gouda geweest. Ik kwam binnen in de een grote zaal, waar het toneelstuk opgevoerd zou worden. Het enige dat op het podium lag was een berg zand. De lichten gingen langzaam uit en er klonk harde muziek. Mensen in witte pakken kwamen op en zongen met robotstemmen. We kregen een goede introductie die veel indruk maakte.
De muziek maakte de voorstelling erg spannend, dat kwam doordat er steeds mensen in witte pakken opkwamen en doordat de stemmen niet menselijk waren. Er werd gezongen om het verhaal nog duidelijker te maken. Alleen kon je de spelers niet altijd verstaan omdat ze niet hard genoeg praatten, dat vond ik wel erg jammer.

Een jongen komt op, geheel in het zwart gekleed en op zijn shirt staat in grote letters, BOY 7. Als hij de telefoon uit zijn tas aandoet, licht het grote scherm boven het podium op. Op het scherm staat de projectie van de telefoon. Gedurende het hele toneelstuk kon je zien wat er gebeurde op het scherm van de telefoon, tablet en zelfs de PC. Ik vond het geweldig bedacht, Zo origineel!
De spelers konden zich echt inleven in hun rol en ze acteerde met veel plezier. Je kon duidelijk zien wat er werd bedoeld met de tekst en welke emotie ze speelden. Het bijzondere was dat er in het boek veel verschillende personen voorkwamen, maar er waren voor de hele voorstelling maar vijf acteurs. Vier ervan hadden een vaste rol en eentje speelde de overige personen.

De attributen werden voor veel verschillende doeleinden gebruikt. De berg zand bijvoorbeeld, die werd gebruikt om aan te geven dat het verhaal begon op een kale grasvlakte, maar ook als de spelers over een hek klommen en vielen, of elkaar een zetje gaven, kwam hij goed van pas.

En tot slot heb ik een interview met Mirjam Mous (de schrijfster) gelezen waaruit blijkt dat ze de toneeluitvoering geweldig vond. Ze vond het prachtig en was er heel blij mee. Vooral was ze er trots op was dat ze zo trouw zijn gebleven aan het boek en er zinnen rechtstreeks uit het boek kwamen.


Conclusie


Kortom, ik vond de voorstelling prachtig. Het was origineel en door gebruik van het projectiescherm heet duidelijk. De spelers hadden zichtbaar plezier in het acteren en de spanning was te snijden. Het toneelstuk was zeker geen flop maar een echte top!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten