donderdag 28 mei 2015

Iemand ziek praten kan!

Met iemand ziek praten bedoel ik niet dat je ziek wordt doordat iemand teveel praat. Nee, ik bedoel een vorm van kindermishandeling ofwel het Münchhausen By Proxy Syndroom genoemd (MBPS). MBPS is een vorm van kindermishandeling waarbij de moeders van kinderen een ziekte verzinnen of veroorzaken. Kinderen brengen hierdoor veel tijd door in huisartsenpraktijken en ziekenhuizen. Moeders hopen hierdoor aandacht te krijgen van verpleegkundigen, familieleden en vrienden en over te komen als een zorgzame moeder. Niet alleen moeders zijn hier de oorzaak van. Vaders, babysitters, verpleegkundigen of adoptiemoeders zijn een paar andere voorbeelden.

Waarom zou je zoiets doen?

Het is moeilijk om erachter te komen waarom iemand een kind zo zou mishandelen. Moeders houden zich vast aan het feit dat ze hun kinderen alleen maar willen helpen. Ze komt hierdoor over als een zorgzame moeder en waarom zou een "lieve en zorgzame" moeder haar kinderen pijn willen doen? Dat zou onbegrijpelijk zijn.
Er is wel uit onderzoeken gebleken dat de veroorzakers zelf ook hebben geleden onder MBPS, of relatieproblemen hadden. Ook proberen ze soms verantwoordelijkheden te ontlopen, bijvoorbeeld als ze meer kinderen hebben dan ze aankunnen (meerlingen) of ze hebben gedragsproblemen en reageren hun woede en stress af op hun kind.

Citaten als voorbeelden

Bij de reacties op bronnen die ik heb gebruikt staan een paar schokkende voorbeelden:

"In me jeugd werd er vastgesteld door de kinderarts dat zowel me broer en ik erg mager waren. Me ouders gaven ons geen eten en drinken als we stout waren. Volgens me moeder moesten we overgeven na het eten van de pap."

"Ik had volgens haar toen ik hoofdpijn had migraine en moest elke dag tabletten slikken. Ik belandde op hogere leeftijd in de ziektewet na de confrontatie met me ouders."

"Hoi ik heb zo, n schoonzus die haar kinderen ziek maak en haar man maar wij kunnen niks doen en dat is heel erg heeft u misschien een tip wat wij kunnen doen om deze kinderen te redden de moeder van deze kinderen is echt gestoord."

Wat vind ik...

Ik vind het echt vreselijk dat er mensen bestaan die dit hun kinderen kunnen aandoen, alleen om aandacht te krijgen! Je hoort geen andere mensen ziek te maken. Als moeder hoor je van je kind(eren) te houden, ze een leuke jeugd te geven.

Ook vind ik dat je de tijd van verpleegkundigen en andere mensen verspilt door te doen alsof je kind ziek is. Dokters kunnen denken dat er een nieuwe ziekte is opgekomen en ze kunnen een heel onderzoek gaan starten. In die verspilde tijd hadden ze veel andere mensen kunnen helpen die leiden aan echte ziekten. Het vervelende is dat artsen mensen niet zomaar kunnen afwijzen omdat ze hen niet geloven, artsen horen met moeders samen te werken aan de gezondheid van een kind. Als ze dit niet doen zijn ze bang dat ze klachten krijgen of verruild worden voor een andere arts.

In 10% van de gevallen van MBPS overlijdt het kind. Ze kunnen zo erg mishandeld zijn dat ze bijvoorbeeld ondervoed zijn geraakt. Ook kunnen ze te veel of verkeerde medicijnen binnen hebben gekregen.

Als artsen vermoeden dat de 'ziektes' te maken kunnen hebben met MBPS moeten ze daar een melding van maken. Het vervelende is dat de veroorzakers vaak worden vrijgesproken omdat ze er niet achter kunnen komen of zij zelf de kinderen ziek hebben gemaakt. Na een rechtspraak gaan de kinderen naar een pleeggezin of een tehuis, ouders mogen hun kind vaak nog wel blijven zien.
Er zijn ook verzorgers die er ten onrechte van beschuldigd worden dat zij hun kind dergelijke dingen hebben aangedaan, zij kunnen zichzelf niet verdedigen. Zo zie je maar dat je als arts, rechter of zelfs een buurvrouw niet altijd alles moet geloven (van twee verschillende kanten). Je maakt snel de verkeerde beslissing.

 "Ik ben een moeder die er van wordt beschuldigd door haar dochter dat ik MBP heb maar door doktoren bewezen dat het niet zo is maar zei is geestelijk zelf niet in orde en heeft mij hiervan erg besculdigd en zwart gemaakt bij andere ik vind dat heel erg want ik kan mij niet verdedegen."

Ik weet zelf pas sinds kort dat MBPS bestaat en ik zou graag willen dat er meer aandacht voor zou zijn. Verzorgers hebben misschien helemaal niet door waar ze mee bezig zijn. Misschien gaan ze dit inzien als ze erover gelezen hebben. Verzorgers die dit hun kinderen aandoen hebben hulp nodig! Als er MBPS uit een rechtspraak komt krijgt de veroorzaker in elk geval al psychische hulp.

Conclusie

Ik vind dat ouders en verzorgers kinderen geen pijn mogen doen om aandacht te krijgen. Ouders en verzorgers die met MBPS te maken hebben horen goede hulp te krijgen. Er moet ook meer aandacht komen voor MBPS, misschien gaan meer mensen inzien dat het vreselijk is en zal het minder vaak voorkomen.
Ik hoop dat de betrokken partijen van de regering met een oplossing kunnen komen voor dit probleem! Het moet stoppen.


Ik ben op het idee gekomen om dit te schrijven doordat ik in de krant, 7 days, had gelezen dat MBPS bestaat.

Bronnen

7 days

2 opmerkingen: